BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 24, 2011

The Side Of The Story


 
Her Side Of The Story :

I broke up with him today . I told him i wasn't happy . He didn't even asked why . I thought he would ask me to stay . But he didn't . He just let me go . And just like that , I lost the guy i waited for so long.


His Side Of The Story :

She broke up with me today . she said she wasn't happy . I was too hurt to ask why . i wanted to stop her from leaving . But if she's not happy with me , there's no way i can make her stay . So i just let her go , and just like that I lost the girl i was deaming for so long..

Can I Buy An Hour Of Your Time?


 
 
A tired man came home late from his whole day hard work.
His 5 year old son was waiting for him at the door.
Son- Dad, May I ask You a Question ?
Dad- ya
Son- Dad, How much do you make an hour?
Dad - that's not your business.
Son- Please tel me.
Dad- 20 $ per hour.
Son- Dad,May I please borrow 10 $ .?
Dad Got Angry 'n shouted on the kid to go to the bed.
The little boy went to the room 'n shut the door.
After sometime man got calm 'n
he went to kid's room 'n said-
Sorry for being so hard. Here's Your 10 $ u asked for.
Kid smiled- ohhh... Thank You So Much daddy !
Then boy took out some coins he had kept under the pillow,
he counted them 'n said-
"Dad, I have 20 $ now.
Can I buy an hour of your time ?
Please come home early Tomorrow.
I would like to have dinner with You."

Sunday, October 23, 2011

Berhijab Biar Mengikut Syarat


Jarak Antara Dua Hati


Suatu hari seorang  guru bertanya kepada murid-muridnya, Mengapa ketika seseorang sedang  marah, dia akan bercakap dengan suara kuat atau berteriak?”
Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab, “Kerana dia telah hilang sabar, oleh itu dia berteriak.”
“Tapi…” guru bertanya kembali
“Orang yang dimarahinya hanya berada dekat dengannya. Mengapa perlu berteriak? Kenapa dia tak  berbicara secara lembut?”

Hampir semua murid memberikan pelbagai alasan yang dirasakan logik menurut  mereka. Namun tiada satu pun  jawapan yang memuaskan.
Maka guru berkata, “Ketika dua orang sedang berada dalam  kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walaupun  secara luaran mereka begitu dekat. Oleh itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.
Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara mereka  menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa berteriak lebih kuat dan keras lagi.”

Guru masih melanjutkan, “Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta?
Mereka tidak berteriak, mereka berbicara dengan suara yang keluar dari mulut mereka dengan begitu perlahan dan kecil. Seperlahan bagaimana pun, kedua-duanya masih dapat mendengar  dengan begitu jelas.
Mengapa demikian?” Guru bertanya sambil memerhatikan muridnya.
Mereka kelihatan berfikir panjang namun tiada seorang pun yang berani memberikan jawapan. “Kerana hati mereka begitu dekat, hati mereka tak berjarak.  Sepatah kata pun tak perlu diucapkan. Sebuah pandangan mata saja cukup membuat mereka memahami apa yang ingin mereka sampaikan.”

 Ketika kita sedang dilanda kemarahan, janganlah hati kita mencipta jarak. Lebih – lebih lagi  mengucapkan kata-kata yang mendatangkan jarak hati diantara kita. Mungkin di saat seperti itu, diam mungkin merupakan cara yang bijaksana. Kerana waktu akan membantu kita.

Kisah Seorang Pengemis


 

Di suatu hari, ketika sepasang suami isteri sedang duduk ma...kan, datang seorang pengemis yang lusuh serta lapar meminta makanan:

"Tolonglah tuan, sejak semalam saya tidak menjamah apa-apa". Dengan muka yang bengis si suami menghalau dan menengking si pengemis itu.

Si suami berkata dalam hati " Aku membina kekayaan bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri dan keluargaku". Si isteri ingin bersedekah tetapi tidak dapat berbuat demikian melihatkan sikap suaminya.

Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia menceraikan isterinya keranan tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian isterinya yang masih cantik itu berkahwin dengan lelaki lain.

Pada suatu hari, sedang si isteri dan suaminya mengadap makanan, datang seorang pengemis mengetuk sambil meminta belas kasihan. mendengar rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis itu, si isteri menerkup muka sambil menangis dan berkata si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulunya pernah menengking seorang pengemis.

Suaminya yang baru itu menjawab dengan tenang
"Demi Allah, akulah sebenarnya pengemis yang dihalau dan ditengking dulu."
Cerita ini memberi pengajaran bahawa hidup kita seperti putaran roda dan tidak selalunya di atas. Ada masanya kita akan turun ke bawah dan naik semula atau sebaliknya.

Bersyukur dengan apa yang kita ada dan jangan lupa pada insan yang tiada apa-apa. moga Allah redha.

Sunday, October 16, 2011

Akhlak Yang Baik Menjadi Kebanggaan Agama


“Tidak mengapalah seandainya kau tidak memiliki wajah yang cantik untuk menjadi rebutan dan sebutan ramai manusia, asal kau punya akhlak baik yang menjadi kebanggaan agama, Allah dan Rasul mu. Itu sudah terlebih baik dan amat cantik.”

— (Siti Khadijah R.A)

How to look pretty inside?


MAYBE YOU SHOULD EAT MAKEUP SO YOU CAN BE PRETTY ON THE INSIDE.. =)

Wahai Wanita Solehah


wahai wanita solehah,jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan,lirikan senyuman,pada bicara manja yang mengoda atau pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya.Telah tercatat seungkap nama lelaki di luh mahfuz untukmu.Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh ketinggian peribadimu,jika kau tetap di atas jalan yang diredhai.InsyaAllah si dia turut di jalan yang sama.

Mengapa Cincin Perkahwinan Disarungkan Di Jari Manis

 
satukan kedua tangan anda.
dan tekuk jari tengah ke bahagian dalam, kemudian 4 jari lainnya pertemukan ujungnya (lihat gambar). permainan dimulai
5 pasang jari tetapi hanya sepasang yang tidak boleh dipisahkan....
1.cuba buka ibu jari anda,ibu jari boleh di buka kerana ibu jari mewakili orang tua.manusia mengalami sakit dan kematian,oleh kerana demikian orang tua kita juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

2.tutup kembali ibu jari anda dan buka jari telunjuk anda,jari telunjuk mewakili saudara kita (abang,kakak,adik).mereka memiliki keluarga sendiri,dan mereka juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

3.sekarang tutup jari telunjuk anda dan buka jari kelingking anda,jari kelingking mewakili anak-anak.cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita kerana mereka harus berkeluarga sendiri.

4.selanjutnya,tutup jari kelingking anda,bukalah jari manis dimana anda menyarungkan cincin perkahwinan.anda akan heran kerana jari manis tersebut tidak boleh dibuka.kerana jari manis mewakili suami isteri,selama hidup anda dan pasangan anda akan terus melekat satu sama lain,sehidup semati.

pokok semalu




Wanita jadilah seperti Pohon Semalu..
Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek :
Pertama : Pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).
Kedua : Semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.
Ketiga : Semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai ikatan yang sangat kuat dengan Allah
Keempat : Semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.


Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil..